Groei?

Groei schrijf ik vandaag met een vraagteken. Toen ik vanmorgen mijn computer opende, las ik het heftige bericht van een zelfmoordaanslag tijdens een concert.

Iedere dinsdag schrijf ik een bericht over positiviteit. En na zo’n bericht deze ochtend dan is een vrolijk bericht om je wat positiever te gaan voelen niet passend. En ook raakt het toch ook de kern van positieve psychologie. Want dat gaat niet alleen over positiviteit. Want het leven is niet alleen maar positivitieit. Het leven is gelukkig vaak mooi, maar ook worden we geconfronteerd met pijn, verdriet, boosheid, rouw… En soms zijn er zelfs traumatische gebeurtenissen in ons leven.

Geen tip

Vandaag daarom geen tip. Wel een blog wat te maken heeft met trauma en groei. En dat gaat dus niet alleen over positiviteit, maar vooral over hoe ga je om met heftige levensgebeurtenissen. Eerst benoem ik een aantal symptomen na heftige levensgebeurtenissen en vervolgens ga ik kort in op de aspecten van posttraumatische groei. En uiteindelijk wil ik juist in zoomen op wat bevordert posttraumatische groei. Het vraagteken bij ‘?’ staat er niet voor niets. Als je een traumatische gebeurtenis mee maakt, dan is groei wel het laatste waar je aan denkt.

Dit is jouw leven

Ernst Bohlmeijer en Monique Hulsbergen schrijven in hun boek ‘dit is jouw leven’ : ‘wanneer je wordt geconfronteerd met een ernstige  levensgebeurtenis lijken alle ideeën over plezierige emoties, de optimale ervaring van het dagelijks leven en groei weg te vallen. En in eerste instantie is dat ook zo. (…) Toch blijkt uit talloze onderzoeken dat de meerderheid van mensen later aangeeft dat zij door de traumatische ervaring als mens zijn gegroeid. Dit zegt iets over onze ongelofelijke capaciteit om te overleven en de veerkracht van mensen.’ En dat is wat ook wel posttraumatische groei wordt genoemd.

Als je een traumatische gebeurtenis hebt meegemaakt (psychologen spreken over een traumatische gebeurtenis wanneer mensen een gebeurtenis hebben meegemaakt waarbij de dood of mogelijkheid van doodgaan, een ernstige verwonding of bedreiging van de lichamelijke integriteit een rol speelde), dan kan dat tot posttraumatische stress leiden. Sympotomen daarvan zijn: herbeleving, vermijding, negatieve verandering in je gedachten en stemming en verhoogde prikkelbaarheid. Vooral in de eerste periode na een trauma zijn bovenstaande verschijnselen heel normaal. Als de verwerking ‘normaal’ verloopt dan zal je merken dat deze verschijnselen zullen verminderen. Als de verwerking op een bepaald moment stagneert, dan zie je soms dat de verschijnselen verergeren. Dan is het echt van belang om hulp te zoeken. Er zijn effectieve therapievormen die je goed kunnen helpen in het verwerkingsproces.

Basisvertrouwen wankelt

Het als traumatisch ervaren van een gebeurtenis heeft vooral te maken met het feit dat ons basisvertrouwen in jezelf en anderen is gaan wankelen. We worden geconfronteerd met kwetsbaarheid en sterfelijkheid. En ook met onrechtvaardigheid in de wereld. En als je dat dan van heel dichtbij mee maakt, dan kan je op verschillende manier het verwerkingsproces in gaan. Mensen gaan nadenken over de gebeurtenis. Dat kan op twee manieren, namelijk door te gaan piekeren over de gebeurtenis. Op dat moment sta je vooral stil waarom is mij dit overkomen? Je kijkt naar de oorzaak, had ik het kunnen voorkomen etc. Door het piekeren blijf je in een cirkel lopen. De tweede vorm is veel meer gericht op reflectie. Hoe kan ik met mijn ervaring omgaan? Hoe kan ik mijn leven vormgeven op basis van mijn ervaringen? Deze manier van verwerken kan ons wel verder helpen en zorgt er uiteindelijk voor dat de traumatische ervaring een plek heeft gekregen. Als je dus een heftige ervaring hebt meegemaakt, en dat hoeft dus niet altijd direct een traumtische gebeurtenis te zijn, dat kan natuurlijk ook een gebeurtenis in je werk of in je gezin dat grote impact op je heeft. De vraag is dan dus hoe ga je met zo’n gebeurtenis om? Ga je zitten piekeren en kom je er niet uit? Of lukt het je om te kijken hoe je met de ervaring omgaat. Kom je er niet uit, schakel dat professionele hulp in.

Door Tedeschi en Calhoun worden verschillende domeinen van groei beschreven: leven in het algemeen, relaties, persoonlijke kracht, nieuwe perspectieven en spiritualiteit. Wil je daar meer over weten? In het boek ‘dit is je leven’, een zelfhulpboek vanuit positieve psychologie, staat een uitvoerige uitleg over posttraumatische groei en ook verschillende oefeningen om daar mee aan de slag te gaan.

Expressief schrijven

Expressief schrijven: er zijn inmiddels veel onderzoeken geweest naar de effecten van expressief schrijven. Het positieve effect van expressief schriijven is dat mensen minder klachten ervaren en dat zij ook de dokter minde bezoeken. Bij expressief schrijven schrijf je over wat je hebt meegemaakt. En vooral ook over je diepste emoties, gedachten en gevoelens. Op  het moment dat je dat nog heel lastig vindt, dan kan je beginnen met het opschrijven welke positieve ervaringen die je door de gebeurtenis hebt meegemaakt.

Pre-eclampsie en HELLP

Deze blogt raakt een paar punten van posttraumatische stress en groei. Ik ben daar uiteraard niet volledig in. Gisteren was het wereld pre-eclampsie en HELLP-dag. Voor deze dag is wereldwijd aandacht voor de verschijnselen en de gevolgen van pre-eclampsie en HELLP. Voor mij een persoonlijke ervaring. 11 jaar geleden had ik bij de zwangerschap het HELLP-syndroom. En vooral achteraf, heb ik ervaren dat ik daar ook een trauma aan had overgehouden. Ik heb daar, vooral door onwetendheid, geen hulp bij gezocht. Gelukkig ben ik zelf een heel eind gekomen met mijn manier van verwerken, die vooral reflectief was. Maar ik weet zeker dat de verwerking wel anders was gelopen met wat ik nu inmiddels weet over trauma en verwerking. Daarom is ook de aandacht voor (de gevolgen) van pre-eclampsie en Hellp van belang! Helaas worden nog te veel vrouwen geconfronteerd tijdens hun zwangerschap met deze complicatie. Helemaal voorkomen zal lastig zijn, maar door voorlichting, vroegtijdig symptomen herkennen zullen veel vrouwen de complicaties bespaard blijven.

Ook voor de vrouwen die wel pre-eclampsie en Hellp hebben gehad blijft het van belang om aandacht te blijven houden voor hun gezondheidssituatie. Deze groep vrouwen heeft een hoger risico op het ontwikkelen van hart en vaatziekten. Daarom is ook deze aandacht van belang!

Persoonlijk

Hoe kijk ik zelf dan uiteindelijk terug op ‘mijn trauma’? Ja, het was spannend, heel spannend. Mijn leven, en dat van mijn zoon, hing aan een dun draadje. Het heeft veel tijd gekost om te herstellen. Concentratieproblemen, moeheid etc. Maar ook herken ik veel uit de domeien van groei die ik in deze blog beschrijf. Ja, je gaat anders naar het leven in het algemeen kijken. Er zijn relaties die sterk verdiepen, maar ook relaties die verdwijnen. Tijdens een HELLP heb je het gevoel dat je lichaam je echt in de steek heeft gelaten. In die periode daarna is dat niet zomaar terug. Wel ga je weer andere dingen ontdekken waar je persoonlijke kracht ligt. Ook op het gebied van nieuwe perspectieven en spiritualiteit heb ik bij mezelf duidelijke verschuivingen ontdekt. Het was een moeilijke tijd en vooral ook heel intensief, maar de dankbaarheid overheerst dat mijn zoon en ik gegroeid zijn. Mijn zoon natuurlijk ook in lengte, maar beiden in onze persoonlijkheid!

Wil je meer weten over het programma ‘dit is jouw leven’? lees dan hier verder.

Wil je meer weten op welke begeleiding jij nodig hebt na een heftige gebeurtenis? Natuurlijk wil ik daarover met jou van gedachte wisselen. En met je kijken bij wie jij passende zorg kan vinden.

Heb jij complicaties in je zwangerschap gehad en ervaar jij nog klachten daarvan? Mail of bel mij om een keer vrijblijvend contact te hebben.

Gisterenavond was er op de Limburgse tv een item over onderzoek naar pre-eclampsie en HELLP. Het stuk is hier terug te kijken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderstaande ‘tip’ als oproep tegen geweld zoals in Groot-Brittanië:

mamascoach wijnberger ede

Meld je aan en ontvang een keer per maand een inspiratiemail.

Meld je aan voor de maillijst en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van DeMamascoach.nl.

You have Successfully Subscribed!